Drikker du nok vand?

img_9536

Vi bliver ofte mindet om vigtigheden i at fastholde en god væskebalance – både for vores fysiske velbefindende, men lige så vel for vores psykiske! Men selvom vi egentligt godt er klar over det, huske vi så at gøre det?

I mange mange år var jeg afsindig dårlig til at få drukket nok væske, og egentligt ikke bare nok væske – men i det hele taget bare det at få drukket noget. Jeg kunne sagtens gå en hel dag uden at få drukket, andet end hvis det var i forbindelse med et måltid, og så blev det ofte ikke til mere end lidt cola – sundt? Not much!


Men for lidt over seks måneder siden besluttede jeg mig for at “prøve” det der væske. Jeg lavede et dagligt mål for mig selv over hvor meget væske jeg skulle drikke i løbet af dagen, simpelthen for at få fundet en rytme.
Og hold nu fast en forskel jeg kunne mærke forholdsvis kort tid efter. Hvis vi lige kigger ud på den anden side af de utallige tisseture, fordi min krop ikke var vant til at få så meget væske, så var det en virkelig positiv oplevelse.

Jeg kunne blandt andet se en væsentlig forskel på min hud, som blev noget pænere og mindskede urenhederne. Derudover kunne jeg mærke en forskel i forhold til mit humør – jeg er noget mere “klar” når mit væskebehov er i balance, dette kom både til udtryk i forhold til min koncentrationsevne og mit overskud. Dette er blot nogle af tingene, og det er ting jeg stadig kan mærke en betydelig forskel på den dag i dag, hvis jeg i lidt for travle perioder glemmer at få den nødvendige væske.

Og hvordan gør jeg så? Jeg startede jo med at fastlægge en plan for mit væske indtag, og den plan er ikke længere noget som skal overholdes, men noget som sker nærmest per automatik, og det ser cirka sådan ud:

  • Et stort glas vand om morgnen inden jeg cykler på arbejde.
  • På arbejde har jeg en drikkedunk på 750 ml stående ved min side. Jeg skal som minimum have drukket en hel flaske inden jeg tager hjem, og på en rigtig god dag når jeg at drikke to.
  • Et stort glas vand når jeg kommer hjem fra arbejde eller inden aftensmaden.
  • Væske til aftensmaden, her forsøger jeg at drikke småt for ikke at “forvirre” min mæthedsfornemmelse.
  • Et stort glas vand inden sengetid.

Udover ovenstående drikker jeg både kaffe og the i løbet af dagen. Dette tæller selvfølgelig også i regnskabet, men jeg vælger dog at holde det ude af mit, da jeg kun ser det som ekstra her til.

Så selvom jeg selv synes det går helt godt med at få drukket, så er det ingen hemmelighed at jeg ikke mener at vand er det mest spændende at drikke dag ud og dag ind. Så her har jeg virkelig stod glæde af vores SodaStream maskine, her er det blot helt almindeligt postvand som bliver tilføjet kulsyre. Vupti så har man danskvand. En af mine favoritter er klart danskvand, mynte og citron – super lækkert og friskt. Men ellers plejer vi gerne at bruge de sukkerfrie varianter af smage fra SodaStream, det giver lige lidt ekstra og er mindst lige så lækkert som en iskold sodavand.


Det gør vanddrikkeriet meget sjovere og ikke mindst mere fristende. Det er ingen hemmelighed at jeg er glad for sodavand, men så snart vi sørger for at vores SodaStream lager er fyldt op, så har jeg slet slet ikke behovet for det. Og så giver det automatisk plus i mit regnskab for vand.

Husker du at få drukket nok vand? Og hvad gør du eventuelt for at få nok væske i løbet af dagen?

|| Husk bloggen også kan følges på BlogLovin og dagligdagen på Instagram.


 

Skriv et svar